Zespół Aspergera
Zespół Aspergera jest to całościowe zaburzenie rozwojowe, należące do kręgu
zaburzeń autystycznych. Nie jest to jednak jakaś odmiana autyzmu o klasycznych
objawach. Te dwie jednostki różnią się od siebie, ale mają też pewne cechy
wspólne. Osoby z zespołem Aspergera rzadko miewają problemy z komunikacją
interpersonalną i słowną. Mają wysoki lub normalny poziom inteligencji, a także
wykazują twórcze myślenie, osiągają sukcesy w szkole i mają dobrą pamięć.
Objawy zespołu Aspergera
W Polsce obowiązują diagnostów kryteria zespołu Aspergera według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10. Znajduje się on w grupie zaburzeń rozwoju psychicznego, pod symbolem F84.5, a do kryteriów choroby zalicza się:
Objawy zespołu Aspergera
W Polsce obowiązują diagnostów kryteria zespołu Aspergera według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10. Znajduje się on w grupie zaburzeń rozwoju psychicznego, pod symbolem F84.5, a do kryteriów choroby zalicza się:
A. Brak:
- istotnego
klinicznie opóźnienia w zakresie języka mówionego i rozumienia języka
- lub
rozwoju czynności poznawczych (uczenie się, pamięć, procesy myślowe).
Rozpoznanie wymaga stwierdzenia, że wypowiadanie pojedynczych słów było
rozwinięte:
- do
drugiego roku życia
- lub
wcześniej oraz, że komunikatywne wyrażenia były w użyciu:
- do 3 roku
życia
- lub
wcześniej.
Umiejętność pomagania sobie, zachowanie adaptacyjne i zaciekawienie
środowiskiem w okresie pierwszych trzech lat było na poziomie odpowiadającym
rozwojowi intelektualnemu. Jednak fazy rozwoju ruchowego mogą być nieco
opóźnione i zwykle występuje ruchowa niezdarność (choć nie jest cechą
diagnostyczną). Pojedyncze, szczególne umiejętności, często związane z
nieprawidłowym koncentrowaniem się na nich, występują pospolicie, choć nie są
wymagane do rozpoznania.
B. Występują jakościowe nieprawidłowości w zakresie wzajemnych interakcji
społecznych (kryteria autyzmu).
C. Pacjent przejawia:
- niezwykle
nasilone, wyizolowane zainteresowania (stąd określenie „mali profesorowie”,
zwykle zainteresowani światem liczb (matematyka) lub informatyką („geek
syndrome” - choroba maniaków komputerowych))
- albo
ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowania, zainteresowań i
aktywności (kryteria jak dla autyzmu, jednak mniej celowe byłoby włączenie do
nich manieryzmów ruchowych, albo koncentracji na cząstkowych lub
niefunkcjonalnych elementach przedmiotów służących do zabawy).
D. Zaburzenia nie można traktować jako całościowych zaburzeń
rozwojowych, prostej schizofrenii, zaburzenia typu schizofrenii, zaburzeń
obsesyjno-kompulsyjnych, osobowości anankastycznej, reaktywnego lub
nieselektywnego zaburzenia przywiązania w dzieciństwie.
Warto zwrócić uwagę na fakt iż dzieci z zespołem Aspergera często są
odbierane przez swoje otoczenie jako bystre i zdolne jednostki o „pięknym
umyśle”. Jednak przedmiotem ich pasji i zainteresowań są wyłącznie te
dziedziny, które je interesują. Dla nauczycieli w szkole będzie to oznaczało,
że uczeń z zespołem Aspergera może ujawniać problemy ze zorganizowanym,
programowym nauczaniem, które nakłada na dziecko przymus. Najciężej jest się im
nauczyć czegoś na pamięć np. wierszyków, tabliczki mnożenia, praw chemicznych,
fizycznych, matematycznych wartości geograficznych. Jednak gdy stanowi to krąg
zainteresowań dziecka, wówczas z nauką poszczególnych tematów nie będzie
problemu
Jeśli chodzi o kontakt z rówieśnikami, dzieci z Aspergerem są skłonne do
zaadaptowania się do ich towarzystwa. Zdradzają postawy egocentryczne i uważają
swój tok myślenia za prawdziwy i wiodący, nie zwracają uwagi na zasady dobrego
wychowania, ale udaje im się funkcjonować w swojej grupie. W miarę przybywania
lat i doświadczeń osoby te zaczynają okazywać zainteresowanie światem i
potrzebami innych, co pozytywnie wpływa na ich odbiór.
Leczenie zespołu Aspergera
Aby stwierdzić zespół Aspergera potrzebna jest konsultacja psychiatryczna
(psychiatra dziecięcy) i psychologiczna oraz ustalenie sposobu i kierunku
terapii. Proces diagnostyczny jest trudny i czasochłonny, podobnie jak z resztą
leczenie. Na ogół zaleca się różne formy psychoterapii, mające na celu
nauczenie okazywania emocji i uczuć, funkcjonowania w społeczeństwie itp. Do
terapii włącza się także członków rodziny, a jeśli jest taka potrzeba również
lekarstwa np. przeciwlękowe, przeciwdepresyjne. Dziecko z zespołem Aspergera
powinno być w stałym kontakcie z lekarzem prowadzącym i psychologiem, ponieważ
wraz z postępowaniem efektów leczniczych modyfikuje się odpowiednio do stanu
dziecka środki lecznicze. Zaniedbania w tym zakresie mogą przyczynić się do
ciągłego pozostawania w jednym punkcie lub spotęgowania objawów zespołu.
Opracowano na podstawie:
1. Cameron A. D., Sidorowicz S. K. (red. wyd.
polskiego), Psychiatria – Crash Course, Wydawnictwo Medyczne Urban &
Partner, Wrocław 2005
2. Jakuszkowiak-Wojten K. i wsp., Zespół Aspergera –
opis przypadku, Psychiatria 2007, tom 4, nr 1, s. 33-38
3. Kryteria zespołu Aspergera ze strony http://www.synapsis.waw.pl/_synapsis_1/index.php/content/view/129/160/ z
dn. 1.02.2012.
Komentarze
Prześlij komentarz