Zespół Retta
Niemoc umysłowa
i regresja zdobytych przez dziecko umiejętności są dla jego rodziców ogromnym
zmartwieniem. Pojawiające się po okresie normalnie przebiegającego rozwoju,
skłaniają też do poszukiwania pomocy w gabinecie lekarskim, czy
psychologicznym. Wystąpienie zaburzeń podobnych do zachowań autystycznych i
problemów z poruszaniem się, po miesiącach niemalże prawidłowego rozwoju
dziecka, to jeden z objawów, mogących sugerować rozpoznanie zespołu Retta –
choroby zamykającej dziewczynki w "cichym świecie". Niestety oprócz
sprawności ruchowej, zespół Retta odbiera również możliwości intelektualne...
Rokowanie jest niepomyślne, a leczenie objawowe i wspierające.
Zespół
Retta, to genetycznie uwarunkowany zespół całościowych zaburzeń rozwoju, w
którego przebiegu stwierdza się występowanie określonych objawów. Dotyczą one
deficytów fizycznych i intelektualnych. Zalicza się głównie do nich
uwstecznienie rozwoju, postawę autystyczną i zaburzenia motoryki ciała,
pojawiające się po okresie prawidłowego rozwoju. Można wyróżnić kilka postaci
klinicznych zespołu: lekką i ciężką oraz klasyczną i nietypową. Z powodu
zespołu Retta cierpią głównie dziewczynki.
Synonimy:
- ang.
Rett syndrome, RTT,
- ang.
Rett's disorder.
Numery w klasyfikacjach
OMIM
|
ORPHA
|
ICD-10
|
Rozpowszechnienie: w populacji dziewczynek poniżej 12.
roku życia: 1 : 9000. Częstość występowania w populacji ogólnej: 1 :30 000.
Przyczyny i
dziedziczenie
Za wystąpienie zespołu odpowiedzialne są mutacje genu MECP2 znajdującego
się na ramieniu długim chromosomu X (Xq28). MECP2 koduje
białko wiążące się ze zmetylowanymi ugrupowaniami CpG-2 (ang. methyl-CpG-binding
protein 2 – MECP2) odpowiada za wyciszanie lub włączanie innych genów,
które w pewnych okresach życia dziecka powinny być albo aktywne, albo nieaktywne.
Zmutowanie MECP2 zaburza ekspresję genów, związaną np. z
rozwojem. MECP2 nie jest w stanie utrzymać właściwego
„wyciszenia” lub „włączenia” określonego genu. Taka patologiczna aktywność genu
wówczas gdy ma być on „uśpiony”, wpływa na dokonanie się niekorzystnych zmian w
układzie nerwowym, z czego wynikają objawy zespołu Retta.
Mutacje MECP2 stwierdzane
są w badaniach genetycznych u ok. 80% pacjentek z postacią klasyczną
i u ok. 40% z postacią nietypową. Delecja, czyli usunięcie dużej części
lub całego genu występuje u około 8% dziewczynek z postacią klasyczną i u 3% z
postacią nietypową. Trzeba mieć na uwadze, że gen bywa zmutowany w innych niż
najczęściej badane regiony. Ponadto zespół Retta może być spowodowany mutacjami
genów CDKL5, Netryny G1 i innymi, jeszcze nieodkrytymi.
Wykrycie mutacji w MECP2 nie jest równoznaczne z
rozpoznaniem zespołu Retta. Obecność mutacji u dziewczynki z objawami zespołu
Retta - potwierdza diagnozę. Niewykrycie mutacji nie wyklucza rozpoznania
zespołu, co wymaga weryfikacji oraz dalszej, rozszerzonej diagnostyki.
Mutacje MECP2 u dziewczynek z zespołem Retta zwykle
powstają de novo, a ryzyko urodzenia kolejnej córki z zespołem jest
niskie. Występują jednak przypadki mozaikowatości germinalnej, co oznacza, że
do mutacji dochodzić może już na poziomie gamet lub bezpośrednio po
zapłodnieniu. Zespół Retta u chłopców jest przyczyną poważnych wad i na ogół
jest letalny (śmiertelny).
W bardzo rzadkich przypadkach zespół Retta może być odziedziczony po matce
nosicielce mutacji, u której występuje zjawisko tzw. korzystne
przesuniętej losowej inaktywacji (utrata aktywności) chromosomu X, przez co nie
występują u niej objawy lub są bardzo łagodne. Zatem gdy matka jest nosicielem
mutacji MECP2, istnieje 50% ryzyka na przeniesienie tej mutacji na jej dzieci.
Objawy i diagnostyka
Uaktualnione kryteria zespołu Retta [Hagberg B. i wsp., Eur. J. Paediatr. Neurol. 2002; 6: 293–297.]
Uaktualnione kryteria zespołu Retta [Hagberg B. i wsp., Eur. J. Paediatr. Neurol. 2002; 6: 293–297.]
KONIECZNE
- prawidłowy
przebieg ciąży i okresu okołoporodowego
- prawidłowy
rozwój psychoruchowy w pierwszych 6 miesiącach życia
- prawidłowy
obwód głowy przy urodzeniu
- zmniejszone
tempo zwiększania się obwodu głowy po urodzeniu (u większości
dzieci)
- utrata
celowych ruchów rąk w okresie od 6. mż. do 2,5. rż.
- stereotypowe
ruchy rąk
- coraz
wyraźniejsze unikanie kontaktu z innymi osobami, trudności
w porozumiewaniu się, utrata mowy (przestaje wypowiadać znane słowa),
- zaburzenia
czynności poznawczych
- trudności
w samodzielnym poruszaniu się
UZUPEŁNIAJĄCE
- trudności
oddechowe po obudzeniu (hiperwentylacja, wstrzymywanie oddechu, nasilone
wydmuchiwanie powietrza i śliny, połykanie powietrza)
- zgrzytanie
zębami
- zaburzenia
snu od wczesnego okresu niemowlęcego
- nieprawidłowe
napięcie mięśni z towarzyszącymi zanikami mięśni
i dystonią
- obwodowe
zaburzenia naczynioruchowe
- postępująca
kifoza lub skolioza
- opóźnienie
wzrastania
- małe,
hipotroficzne i zimne dłonie i/lub stopy
KRYTERIA WYKLUCZAJĄCE
- objawy
choroby spichrzeniowej (np. powiększenie narządów wewnętrznych)
- zaćma,
zwyrodnienie siatkówki lub zanik nerwu wzrokowego
- okołoporodowe
lub poporodowe uszkodzenie mózgu \
- potwierdzone
rozpoznanie wrodzonego błędu metabolizmu lub innej choroby
neurozwyrodnieniowej
- nabyte
uszkodzenie mózgu w następstwie urazu lub zakażenia mózgu
***
Kryteria nietypowego zespołu Retta [Hagberg B. i wsp., Eur. J. Paediatr. Neurol. 2002; 6: 293–297.]
PODSTAWOWE
- ograniczenie
lub utrata celowych ruchów rąk
- ograniczenie
lub utrata mowy (w tym gaworzenia)
- stereotypowe
ruchy rąk
- ograniczenie
lub utrata zdolności porozumiewania się
- zmniejszenie
od 1. roku życia tempa zwiększania się obwodu głowy
- regresja,
a następnie częściowy powrót zdolności interakcji
DODATKOWE
- nierównomierny
oddech
- wzdęcie
brzucha lub połykanie powietrza
- zgrzytanie
zębami (bruksizm)
- trudności
w poruszaniu się
- kifoza
lub skolioza
- zanik
mięśni kończyn dolnych
- zimne,
marmurkowate i zwykle hipotroficzne stopy
- budzenie
się w nocy z krzykiem (tzw. krzyki nocne) i inne zaburzenia
snu
- nieadekwatne
do sytuacji wybuchy śmiechu lub płaczu
- zmniejszona
wrażliwość na ból (samookaleczenia poprzez uderzanie, gryzienie)
- intensywny
kontakt wzrokowy i/lub "pokazywanie wzrokiem"
Rozpoznanie nietypowej
postaci zespołu Retta wymaga spełnienia co najmniej 3 kryteriów głównych i 5
dodatkowych.
Przebieg klasycznego zespołu Retta
W klasycznym zespole Retta mamy do czynienia z typowym przebiegiem, który
można podzielić nacztery fazy. Pierwsza z nich obejmuje okres prawidłowego
rozwoju, zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Objawy występują około 6-18
miesiąca życia. Faza ta trwa kilka miesięcy. Ewentualne patologiczne zmiany, są
słabo wyrażone i obejmują np. utratę zainteresowania zabawą, utratę kontaktu
wzrokowego, niespotykany spokój i cichość. Można też zaobserwować zmniejszenie
tempa przyrostu główki.
Druga faza to krótki – od kilku tygodni do kilku miesięcy – okres
zahamowania rozwoju, trwa od około pierwszego, do czwartego roku życia. Zmiany
zachodzą szybko lub stopniowo. Dotyczą zachowania dziewczynki – może to być
rozdrażnienie, irytacja, zaburzenia snu i autyzm, a także motoryki – problemy z
podejmowaniem aktywności, zachowaniem równowagi. Obwód główki jest mniejszy niż
norma dla dziecka w tym wieku. Pojawiają się stereotypie rąk – czyli ruchy
wkładania rąk do ust, mycia rąk, wykręcania. Może też się zaistnieć
hiperwentylacja i bezdechy.
Trzecia faza, to okres szybkiej regresji rozwoju z utratą wcześniej
nabytych umiejętności (mowa, ruch – zwłaszcza ręce). Faza ta, trwa latami.
Obejmuje okres od 2 do 10 roku życia dziecka. Zauważa się w niej przede
wszystkim problemy z motoryką. Zachowanie dziewczynki pozornie się poprawia.
Zmniejsza się stopień autyzmu, a dziecko zaczyna interesować się otaczającym
środowiskiem i w pewien sposób nawiązywać kontakt (głównie wzrokowy, czasem
werbalny). Faza czwarta, to długotrwała faza bez wyraźnego pogarszania się
stanu dziewczynki, utrzymująca się do wieku dorosłego. Poprawia się kontakt
wzrokowy z otoczeniem, ale pogłębia się upośledzenie ruchowe. Napięcie mięśni
się zwiększa i pojawia się ich sztywność. Dziewczynka przybiera różne pozycje,
ma problemy z chodem lub całkowicie przestaje chodzić. Mogą zmniejszyć się
stereotypie, a głównym problemem zdrowotnym staje się skolioza i napady
padaczkowe. Zwiastuny okresu dojrzewania płciowego, pojawiają się tak jak u
zdrowych dziewczyn.
Przebieg postaci nietypowej zespołu Retta
W porównaniu z postacią klasyczną, nietypowa postać zespołu Retta może być
lekka lub ciężka.
Dla przebiegu cięższego charakterystyczny jest brak okresu prawidłowego
rozwoju, wrodzone słabe napięcie mięśni, a także napady zgięciowe. Lżejszy
przebieg z kolei manifestuje się mniejszym stopniem regresji. Dziewczynki
cierpią z powodu napadów padaczkowych, niedożywienia, problemów z motoryką
układu pokarmowego, skoliozy, osteopenii (zmniejszenie masy kostnej) i zaburzeń
przewodzenia sercowego, które mogą zwiększać ryzyko nagłych i niewyjaśnionych
zgonów
Diagnostyka zespołu Retta odbywa się poprzez "konfrontację"
zgłaszanych i obserwowanych objawów, z kryteriami diagnostycznymi postaci
klasycznej i nietypowej. Dużą rolę przywiązuje się również do diagnostyki
genetycznej. W zależności od występowania określonych objawów, zaleca się
badania obrazowe, USG, EEG, EKG, konsultację neurologa dziecięcego, genetyka,
ortopedy, kardiologa, gastroenterologa, psychologa lub psychiatry dziecięcego,
a także rehabilitanta.
Różnicowanie
Zespół Retta różnicujemy z:
- autyzmem dziecięcym,
- zespołem Angelmana,
- zespołem podobnym do zespołu Retta (spowodowany mutacjami w genie
CDKL5, który w pewien sposób kontroluje czynność genu MECP2; objawia się
wcześnie występującymi i ciężkimi padaczkami),
- innymi genetycznymi i niegenetycznymi przyczynami zaburzeń rozwoju i upośledzenia
umysłowego.
Możliwości leczenia
Zespół Retta jest niewyleczalny. Proponowane jest wspomaganie rozwoju oraz
terapie wspierające i podtrzymujące. Niezbędna jest także stała obserwacja
dziecka. Do listy badań przesiewowych i kontrolnych w monitorowaniu przebiegu
zespołu Retta należą:
- okresowa ocena rozwoju psychoruchowego i somatycznego (odbywająca się na
płaszczyźnie wielospecjalistycznej); ocena uwzględnia stan odżywienia, tempo
wzrastania, czynność przewodu pokarmowego, umiejętności ruchowe, kontakty
międzyludzkie, sprawność manualną, problemy z oddechem i występowanie zaburzeń
wegetatywnych, jak np. biegunki, zaparcia, problemy ze snem, drętwienia,
mrowienia, zimne ręce i nogi
- okresowe badania EKG, w celu wykrywania patologii serca (wydłużenie
odcinka QT), głównie zaburzeń przewodzenia, grożących życiu dziewczynki
- wykonanie badania EEG lub wideo-EEG przy rozpoznawaniu i podejrzeniu
padaczki
Jak wspomniano wcześniej, nie opracowano leczenia przyczynowego zespołu. Wciąż trwają badania
nad tym, w jaki sposób zapobiec lub zniwelować defekt genetyczny,
odpowiedzialny za ten syndrom. Zatem postępowanie lecznicze ogranicza się do
łagodzenia objawów zespołu Retta oraz poprawienia jakości życia chorych
dziewczynek. Szczególny nacisk kładzie się na rehabilitację ruchową, która
obejmuje ćwiczenia ogólnorozwojowe i inne metody dobierane indywidualnie do
małej pacjentki. Organizowane są specjalne turnusy dla dziewczynek z Rettem,
jednak nie są one refundowane w naszym kraju. Wspomaga się funkcje manualne
poprzez różne formy terapii zajęciowej. Zwraca się także uwagę na terapię mowy
(logopeda) i wzmacnianie interakcji społecznych (psycholog, rodzina).
10 marca 2023 r. amerykańska Agencję ds. Żywności i Leków (FDA) zatwierdziła trofinetyd (ang. Trofinetide) do leczenia zespołu Retta u dziewczynek dwuletnich i starszych. Lek sprzedawany pod nazwą DAYBUE™ ma być dostępny na rynku amerykańskim do końca kwietnia 2023 roku. Trofinetyd działa poprzez zmniejszanie stanu zapalnego w mózgu oraz zapobieganie nadmiernej aktywności niektórych typów komórek i zwiększanie ilości naturalnie występującego białka zwanego IGF-1. Wśród przyjmujących trofinetyd, zauważono poprawę w kilku kluczowych obszarach, jak komunikacja społeczna, umiejętnościach motorycznych i oddychanie [Acadia Pharmaceuticals; International Rett Syndrome Foundation].
Nie bez znaczenia jest również dieta dziewczynki. Powinna być dostosowana
do jej stanu. Nie może powodować zaparć i zalegania mas kałowych w jelitach.
Powinna być urozmaicona i dostarczać błonnika. Z uwagi na częste występowanie
refluksu żołądkowo-przełykowego, zwraca się uwagę na to, by pokarmy były lekko
przyprawione, niekwaśne, nietłuste i niepikantne. Spożywanie posiłków powinno
odbywać się małymi porcjami, dostarczanymi regularnie, kilka razy na dzień.
Najlepiej gdy są dobrze rozdrobnione, ponieważ dziecko może ujawniać zaburzenia
żucia i połykania. Ze względu na możliwość ujawnienia się osteopenii, w diecie
dziecka nie może zabraknąć zdrowego nabiału, stanowiącego źródło wapnia, jak
np. mleko, jogurty, serki. Czasem może okazać się konieczne założenie sondy do
żołądka i karmienie przez nią. Jeśli występują alergie i nietolerancje
pokarmowe - dziewczynka powinna być skonsultowana przez doświadczonego
gastroenterologa i dietetyka.
Oprócz wymienionych metod leczniczych, istotna jest farmakoterapia. Za
pomocą leków leczymy napady drgawek i padaczki. Są one dobierane indywidualnie
do pacjentki. W razie pobudzenia stosuje się w małych dawkach risperidon
(Rispolept,) lub selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny (Asertin,
Luxeta, Fluoksetyna, Prozac, Aurex). W przypadku problemów ze snem,
wykorzystuje się melatoninę, czasem w połączeniu z hydroksyzyną (Hydoxyzinum,
Atarax) lub difenhydraminą.
Skolioza i powikłania spastyczności mięśni, jest leczona specjalistycznie,
czasem też konieczne jest ustalenie leczenia operacyjnego z ortopedą i
anestezjologiem. Dziecko powinno być pod opieką kardiologa, wówczas gdy
występują u niego zaburzenia przewodzenia w sercu. Może być konieczne
wszczepienie rozrusznika serca lub rozważenie leczenia farmakologicznego lekiem
z grupy beta-blokerów.
Aby lepiej zrozumieć samą chorobę i zobaczyć jak ona wygląda, warto obejrzeć
film dokumentalny z udziałem Julii Roberts, pt. „Milczące Anioły”.
PS. Dziękuję Agacie, za udostępnienie zdjęć jej Córki. A o tym, co u nich
słychać przeczytacie na blogu:
Opracowano na
podstawie:
- Rett
syndrome. NORD. 2015
- Rett
syndome. Orphanet. 2007
- Hagberg
B. i wsp., Eur. J. Paediatr. Neurol. 2002; 6: 293–297
a jesli jest duplikacja fragmentu chromosomu, a nie brak genu? ciekawe, czy wtedy moze wystąpić zespoł Retta?
OdpowiedzUsuńTak książkowo zespół Retta może wywołać mutacja, mikrodelecja lub mikroduplikacja. (Genetyka medyczna Drewy, wyd. z 2011)
UsuńCzłowiek uczy się całe życie. Wszystkiego dobrego Kochani!
OdpowiedzUsuń