Powikłania sterydoterapii: trądzik i hirsutyzm

Sterydoterapia powoduje wiele zmian skórnych, począwszy od nieestetycznych "malinowych" rozstępów, przebarwień, wzmożnonej potliwości, po trudny do zwalczenia trądzik i dodatkowe owłosienie. Bywa on różnie nasilony np. w postaci drobniutkich krostek przypominających grysik, po duże ropne wypryski, z których mogą powstać trwałe blizny. Jeśli trądzik się nasila, warto udać się po poradę do lekarza dermatologa i endokrynologa, gdyż na własną rękę nie zwalczymy trądziku po sterydoterapii.

Jednak nie zawsze pojawi się trądzik, ale często występuje hirsutyzm, czego przykładem jest nasza Pani Magda: "Niestety włosy na rękach stały się ciemniejsze i i gęstsze. Pojawił się wąsik i włosy na policzkach. Rzęsy miałam piękne - jedyny plus sterydoterapii. Piękne, długie, czarne i gęste Szkoda że to minęło ;) Nie miałam problemów z cerą. Wręcz przeciwnie odnoszę wrażenie, że moja skóra jest gładka i nie mam nawet malutkich krostek".

W przypadku trądziku, może okazać się konieczne wykonanie profilu hormonalnego i wymazów ze skóry, jeśli doszło do zakażenia bakteryjnego lub grzybiczego skóry. Dermatolog może zalecić maści antybiotykowe z nadtlenkiem benzoilu lub doustne antybiotyki np. linkomycyna (działająca jedynie na skórę).

Należy też właściwie pielęgnować skórę:
- do mycia stosować wodę miękką lub przegotowaną,
- używać delikatnych, dezynfekujących mydeł np. z nanosrebrem lub żeli do mycia z przeznaczeniem dla cery trądzikowej np. La Roche Posay Effaclar,
- w razie zatłuszczenia oczyszczać ją zleconymi przez dermatologa płynami, tonikami lub preparatem z tixolonem np Acnosan,
- stosować kremy nawilżające, lekkie, złuszczające lub matujące - nie natłuszczające
- z diety wyeliminować bogtobiałkowe, tłuste i ostre pokarmy, a także czekoladę, fast-foody i alkohol.

Kolejnym problemem związanym ze sterydoterapią, zwłaszcza dla kobiet jest pojawienie się dodatkowego owłosienia, czyli hirsutyzm. Może być nieznaczny i wyglądać jak delikatny meszek lub przybrać postać silnych, ciemnych włosów... W razie pojawienia się dodatkowego owłosienia, warto udać się po poradę do lekarza endokrynologa. O hirsutyzmie już pisałam, zatem odsyłam do wpisu: Hirsutyzm


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz