Pełnosprawna kuchnia: jak zwiększyć kaloryczność posiłków?

Ludzie zdrowi mają odwieczny problem: jak utrzymać należną masę ciała, by nie przytyć lub jak zgubić parę kilogramów. Jest też druga grupa ludzi, których kolokwialnie ujmując "trawi" choroba i poszukują oni sposobów na to, jak odżywić swój organizm, nie dopuścić do wychudzenia, czy wreszcie przybrać na wadze odbudowując "ciałko", które "zjadła choroba". Oczywiście tak samo jak zgubienie zbędnych kilogramów będąc zdrowym jest trudne, przybranie na wadze w pewnych chorobach nierzadko graniczy z cudem...

Chorobami, które szczególnie wyniszczają organizm i doprowadzają do niedożywienia i wychudzenia są nowotwory, jadłowstręt psychiczny, choroby nerwowo-mięśniowe, choroby mięśni, zaburzenia połykania, stany po urazach, wady wrodzone, nadczynność tarczycy, zespoły złego wchłaniania i inne. Nie bez znaczenia są także trudności z przyjmowaniem posiłku (np. unieruchomienie szczęki, suchość w gardle, ból podczas połykania) i brak apetytu np. pojawiający się z wiekiem.

Wówczas w małej objętości warto przemycać jak najwięcej kalorii. Istotne jest także serwowanie posiłków o "miłej" konsystencji, która nie będzie podrażniać ścianek przewodu pokarmowego i będzie się  "łatwo" połykać. U osób z zaburzeniami połykania najlepsza okazuje się być gęstość jogurtowa (nie woda), ale o tym napiszę w kolejnym tekście ;) Dziś zajmujemy się dodatkami kalorycznymi

Aby naturalnie zwiększyć kaloryczność posiłków można do nich dodawać:
  • Oleje roślinne, w tym olej kokosowy: 120 kalorii w jednej łyżce stołowej
  • Majonezy klasyczne i gotowe sosy do sałatek: 120 kalorii w jednej łyżce stołowej
  • Margarynę lub masło: 100 kalorii w jednej łyżce stołowej
  • Masła orzechowe: (z orzechów laskowych, ziemnych i migdałów) 95 kalorii w jednej łyżce stołowej
  • Masło sezamowe: 85 kalorii w jednej łyżce stołowej
  • Sos Pesto: 60-70 kalorii w jednej łyżce stołowej
  • Tłustą bitą śmietanę: 50 kalorii w jednej łyżce stołowej
  • Tofu sojowe: 53 kalorie w jednej łyżce stołowej
  • Mleko kokosowe: 35 kalorii w jednej łyżce stołowej
  • Śmietanę: 25 kalorii w jednej łyżce stołowej

Ponadto odżywczym dodatkiem jest zmiksowane mięso, stężone rosoły, drób ze skórą, tłuste ryby (łosoś, makrela, halibut), żółtka jaj, pełnotłuste mleko, śmietana kremówka, tarte orzechy, mleko w proszku, sery żółte, sery topione, awokado, lody, kremy deserowe, serek mascarpone, mleka kondensowane, syropy, dżemy. Jednakże warto mieć na uwadze, że wiele z kalorycznych produktów jest bogatych w tłuszcze i "zły" cholesterol, zatem należy umiejętnie łączyć tłuszcze zwierzęce z roślinnymi, by dostarczać organizmowi więcej "dobrego" cholesterolu i kwasów tłuszczowych omega (oleje, oliwa z oliwek i ryby). Jeśli zachodzi potrzeba warto zastosować gotowe odżywki, jak np. Nutridrinki i Nutrisony (o czym przeczytacie w niedalekiej przyszłości ;) ).

Jak to "przemycać"?
  1. Do porcji rosołu dodajemy ugotowane na twardo i rozgniecione 1-2 żółtka.
  2. Do różnego rodzaju zup można dodać 1-2 łyżki oleju roślinnego lub kokosowego, bądź też śmietany lub mleka w proszku do talerza zupy. Ciekawym dodatkiem są starte żółte sery lub serki topione (pół małej kostki lub jeden "trójkąt" na talerz zupy).
  3. Do budyniów dodajemy albo roztarte orzechy i rodzynki lub mleko skondensowane, albo gęstą, bitą śmietanę.
  4. Do musów owocowych dodajemy mleko skondensowane lub bitą śmietanę, albo mleko kokosowe, bądź też margarynę lub masło.
  5. Mięso dusimy z dodatkiem tłuszczu lub w sosie własnym. Robimy też do niego sosy na bazie śmietany lub serków topionych.
  6. Warzywa posypujemy tartym żółtym serem lub zapiekamy w mieszaninie śmietany i serka topionego. Miksy warzywne urozmaicamy awokado lub olejami roślinnymi.
  7. Do past śniadaniowych stosujemy tłuste twarogi, serek mascarpone, awokado, tłuste śmietany - najlepiej wiejskie.
  8. Do lodów dodajemy bitą śmietanę i syropy. Możemy je także posypać tartymi orzechami.
  9. Do przygotowania kakao stosujemy pełnotłuste mleko z dodatkiem mleka kondensowanego.
  10. Do kawy dodajemy tłustą śmietankę, syropy smakowe np. waniliowy.
PS. Szkoda, że nie mamy większej ilości produktów wysokokalorycznych na bazie soi.

UWAGA!
Aby skutecznie zwiększać podaż kalorii w diecie dziecka, czy podopiecznego, należy wcześniej skorzystać z opinii lekarza lub dietetyka. Bowiem mogą istnieć przeciwwskazania np. co do włączenia tłuszczów zwierzęcych (np. wysoki cholesterol, zmiany miażdżycowe, kamica żółciowa, nikła aktywność fizyczna, brak rehabilitacji ruchowej). Nie wolno tuczyć na siłę osób chorych, jak również nie wolno ich głodzić i doprowadzać tym samym do wychudzenia!!!


A tu uczta, co prawda wzrokowa, dla tych co, by chcieli, a z racji "bocznych balkonów" nie mogą ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz