piątek, 10 maja 2013

Pełnosprawna kuchnia: wiosenna zupa szczawiowa

Szczaw to powszechnie występujące "zielsko". Możemy je znaleźć na łąkach, ale też zasiać w przydomowym ogródku. Żeby był bliżej :) Zupę szczawiową dzięki mojej Mamie mogę gotować przez cały rok. Dlaczego? Otóż wiosną każdego roku, razem z Tatą, dzielnie wędrują po polanach i zbierają kwaśne liście szczawiu. Potem robi z niego przecier i zamyka w słoikach, którym chętnie się dzieli, a Wy dziś macie przepis "na dłoni"...

Zupa szczawiowa



Składniki:
- przecier szczawiowy (300ml) lub świeży szczaw (5-6 dużych garści liści szczawiu);
- po 1 marchewce, pietruszce i cebuli,
- mały kawałek selera i  pora,
- łyżka posiekanej natki pietruszki i koperku,
- udko i skrzydło kurczaka (lub żeberka wieprzowe),
- litr wody,
- śmietana (12 lub 18%),
- ryż lub ziemniaki lub jajka - jako dodatek,
- sól i pieprz do smaku.

Przygotowanie:
  1. Gotujemy bulion drobiowo-warzywny: w wodzie umieszczamy udko i skrzydło kurczaka, a także pokrojone w drobne słupki: marchew  pietruszkę, seler i por oraz całą cebulkę. Podgrzewamy, aż uzyskamy rosół. 
  2. Wyjmujemy ugotowane mięso kurczaka i dolewamy przecier szczawiowy, dosypujemy posiekaną pietruszkę i koperek, a gdy decydujemy się na dodatek ryżu - wówczas wysypujemy pół szklanki do gotującej się zupy.
  3. Podgrzewamy dopóki ryż nie zmięknie i zabielamy zupę 3 łyżkami śmietany. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem i podajemy.
Jeśli zdecydujemy się dodać do zupy jajko, wówczas gotujemy ją krócej, gdyż nie dodajemy ryżu. Jaja gotujemy na twardo, kroimy na ćwiartki i umieszczamy w talerzu, w którym podamy zupę. Gdy jednak będziemy chcieli podać ją z ziemniakami, wtedy w osobnym garnku gotujemy po 1-2 ziemniaki na osobę. Możemy je pokroić w kostkę i ułożyć po ugotowaniu na talerzu, po czym zalać zupą.

Jak zwiększyć kaloryczność zupy?
Podając ją zmiksowaną, dodajemy do niej mięsko kurczaka i np. łyżkę masła, dwa żółtka lub łyżkę oliwy z oliwek. Zamiast śmietany możemy użyć odżywki np. Nutridrinka o smaku neutralnym. Dla tych, co nie mogą spożywać nabiału, można wykorzystać sojowe tofu lub dodatek w postaci produktu zbożowego jakim jest np. Nestle Sinlac.

Krótka lekcja..
.
Szczaw
Można znaleźć na łące lub uprawiać go w ogrodzie. W kulinariach wykorzystujemy jego liście. Szczaw dostarcza nam wielu cennych witamin, jak witamina C, beta-karoten oraz żelaza, wapnia i błonnika. Zawartość beta-karotenu jest wysoka, zatem jeśli chcemy być piękni i młodzi na dłużej - warto czasem pokusić się na szczawiówkę :)

Uwaga na szczawiany!
Szczawiu nie powinny przyjmować osoby z kamieniami nerkowymi, reumatyzmem i artretyzmem, ponieważ jest on bogaty w kwas szczawiowy. Gdy jemy go w nadmiarze lub jesteśmy z grupy ryzyka, kwas ten tworzy nierozpuszczalne kryształki szczawianu wapnia. Dlatego, aby neutralizować działanie szczawianów zaleca się je łączyć z jajami lub nabiałem (jogurt, śmietana).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz