Pełnosprawna kuchnia: guacamole

Guacamole to jeden z sosów meksykańskich, określanych jako salsa. Jego bazą jest awokado, czyli maślany owoc. Ma bardzo świeży i orzeźwiający smak, a ponadto jest odżywczym, kalorycznym sosem (w 100 g - 160 kcal). Awokado bowiem, to owoc zawierający mnóstwo dobrych tłuszczów roślinnych jednonienasyconych. Są one polecane osobom z miażdżycą, chorobami wątroby, nadciśnieniem tętniczym, wyniszczeniem chorobowym. Jednak osoby z nadwagą powinny ograniczyć ich zjadanie, z wiadomych przyczyn.

Potrzebne składniki:
- 2 małe awokado lub 1 duże
- 1 pomidor czerwony, dojrzały
- 1 mała czerwona cebula
- 1-2 łyżeczki sosu tabasco lub pół łyżeczki chili mielonego
- ząbek czosnku
- łyżka soku z limonki
- pieprz ziarnisty
- sól

Awokado obieramy - najlepiej przekroić je na pół, usunąć pestkę i wydrążyć łyżką z łupiny. Dojrzałe awokado praktycznie samo "odklei" się od skórki. Miąższ umieszczamy w misce, rozdrabniamy widelcem i skrapiamy sokiem z limonki. Pomidora i cebulę kroimy w drobną kosteczkę i dodajemy do awokado. Czosnek rozcieramy w moździerzu razem z pieprzem i solą i dodajemy do miski. Przyprawiamy jeszcze sosem tabasco lub chili i mieszamy, by wszystkie składniki się połączyły prawie jak papka.

Podajemy z grzankami lub nachosami.

Guacamole można zmiksować na gładką masę, w razie potrzeby rozcieńczyć dodatkiem oliwy i podawać przez sondę lub PEG. Trzeba pamiętać, że może działać przeczyszczająco z uwagi na zawartość tłuszczów i błonnika. Czosnek moŻe powodować wzdęcia, dlatego jeśli go ktoś nie toleruje - można z niego zrezygnować.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz