Chorobyrzadkie.blogspot.com poleca: Egzamin z miłości

Pewnie po przeczytaniu tytułu myśleliście, że będzie o romantycznej miłości i pasmie wyrzeczeń? Jednak już na wstępie rozwiewam Wasze przypuszczenia. Będzie bowiem o miłości - tej najsilniejszej, czyli matczynej. Miłości matek dzieci z zespołem Downa - znanych i mniej znanych. Poznacie ich przemyślenia i filozofię. One właśnie zapraszają Was do siebie, swoich dzieci. Nie odmawiajcie im. To na prawdę wzruszające i budujące doświadczenie...

Zapraszam w ich imieniu!

Egzamin z miłości. Refleksje matek dzieci z zespołem Downa. Matki znane i mniej znane to książka wydana w 2011 r. przez Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani. Stanowi zapis rozmów z kilkunastoma matkami reprezentującymi dwie grupy: matki znane - czyli kobiety nauki, literatury i kultury, o których co nieco słyszeliśmy oraz matki mniej znane - czyli kobiety, które dojrzewały i zaangażowały się w działalność na rzecz osób z zespołem Downa.

Treść książki jest bogata. Zaczytujemy się bowiem w wielu aspektach życia. Poznajemy relacje dziecka z zespołem Downa i jego mamy, specyficzne rodzicielstwo, a także prozę życia. Mamy dzielą się swoimi przemyśleniami, wartościami, swego rodzaju filozofią, tym co dla nich ważne i tym co stanowi wątek poboczny. Matki dzieci z zespołem Downa pozostają nadal kobietami. Kwitną, realizują się, ale też są zmuszone dokonywać ważnych wyborów, uwzględniając swoją sytuację i diagnozę dziecka.

Egzamin z miłości to nie tylko kartki i tekst  Zawiera bowiem zdjęcia naszych bohaterek i ich dzieci. Dla mnie zdjęcia ludzi, o których czytam są bardzo ważne. Stanowią dla mnie pierwiastek autentyzmu i podkreślają indywidualizm każdej z osób, a także wiarygodność publikacji. Widzę o kim czytam :)

Podsumowując, Egzamin z miłości to jedna wielka, zbiorcza wskazówka, której kwintesencją jest fragment wypowiedzi Anny Dodziuk, zamieszczony również na tylnej okładce książki: Gdybym chciała zostawić jakieś przesłanie innym matkom dzieci z zespołem Downa – pisze Anna Dodziuk – powiedziałabym tak:(…) nie zapominajcie o sobie: o nauce, rozwoju, rozrywce, o miłości, kontaktach towarzyskich – o wszystkim, co Was cieszy i daje satysfakcję. Dzieci uwielbiają zadowolone matki. I nie izolujcie się od tych, którzy chcą Wam pomagać i spierać. Ich to nie obciąży, lecz wzbogaci (…).

Książkę zdecydowanie polecam mamom Bardziej Kochanych, a także ich partnerom i pozostałym dzieciom. Bowiem często, to co niewypowiedziane, łatwiej napisać i podać do przeczytania. Znajduje się w niej wiele cennych uwag, zapisanych także między wierszami...


Egzamin z miłości można nabyć >> tutaj

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Polimikrogyria - drobnozakrętowość mózgu

Zespół Wiedemanna-Steinera

Zespół Phelan-McDermid - delecja 22q13