Chorobyrzadkie.blogspot.com poleca: Oddech w psychoterapii wydawnictwo GWP

Na funkcjonowanie psychiczne człowieka ma wpływ wiele czynników. Przykładowo mogą to być uszkodzenia mózgu, niedobory witaminowe i pierwiastkowe. Nierzadko są to również uzależnienia, niewysypianie się, dysproporcja między towarzystwem a samotnością, nieżyczliwe relacje interpersonalne, niedocenianie innych, ujawnianie dualności swojej natury, czy wreszcie niewdzięczność i złorzeczenie. Niektóre zaburzenia psychiczne są wrodzone, inne nabywamy w miarę oddziaływania negatywnych czynników, jak stres lub dziedziczymy pewne skłonności.

W takiej sytuacji, szczególny nacisk kładzie się na psychiatrię, psychologię, psychoterapię i nauki pokrewne, bowiem prognozuje się, że w roku 2020 choroby psychiczne będą jednym z głównych problemów zdrowotnych. Stąd potrzeba podnoszenia swojej wiedzy i aktualizowania jej. Watro w tym celu korzystać z wiarygodnych źródeł, zrozumiałych jednakowo dla wszystkich. Nauczyć się różnych technik pozwalających rozładować napięcia i odreagować stres.
Osiągnięcie tego stanu jest możliwe m.in. na drodze prawidłowego, „świadomego” oddychania. Wszak to główny parametr świadczący o naszym życiu i dobrostanie bio-psycho-społecznym. Oddychając różnymi technikami i wykonując ćwiczenia oddechowe, możemy wpływać na swoje samopoczucie i wypracowywać metody radzenia sobie ze stresem…

W tym celu, należy sięgać po wiedzę z pewnych źródeł, a jednym z nich jest poradnik Oddech w psychoterapii, z cyklu Techniki Terapeutyczne, autorstwa Stelli Weller.
Książka została opublikowana w języku angielskim w 1999 (tytuł oryginału: The Breath Book. 20 Ways to Breath Away Stress, Anxiety and Fatigue). Wydanie z 2012 roku, jest już wydaniem trzecim, przełożonym z języka angielskiego, na polski, przez Barbarę Odymałę. Poprzednie wydanie zostało opublikowane p.t.: „Oddech, który leczy”.

Książka Oddech w psychoterapii, jest podzielona na dziesięć rozdziałów. W pierwszych dwóch przedstawiono wpływ prawidłowego oddychania na układ krążenia i naszą psychikę, a także skutki nieprawidłowego oddychania. Podkreślono związek między oddychaniem a emocjami.
Następnie, autorka dokonuje zwięzłego omówienia schorzeń układu oddechowego, alergenów i palenia tytoniu, które mają ogromy wpływ na jakość oddechu, a tym samym  wydolności psychicznej. Proponuje zarazem zestaw ćwiczeń oddechowych i naukę kaszlu „terapeutycznego”. Podaje krótkie instrukcje do ćwiczeń, które dla wyróżnienia wypunktowano i ujęto w ramkę. Ciekawym i godnym polecenia rozdziałem, jest dotyczący oddychania podczas porodu m.in. w celu rozluźnienia i uspokojenia – czyli istotnego aspektu w okresie przedporodowym i porodowym. Polecam zatem książkę położnym pracującym na bloku porodowym.
W następnym rozdziale znajdziemy informacje o zależnościach między głosem, a oddechem, co jest szczególnie istotne dla mówców, wykładowców, śpiewaków, czy też aktorów. Bowiem oddychając świadomie, jednocześnie mówimy ergonomicznie, bez nadwyrężania narządów głosowych.

Po tak sporej dawce wiedzy, przekazanej w prosty i przyswajalny sposób, ukazuje nam się bogaty rozdział o podstawach prawidłowego oddychania. Znajdują się tu wskazówki, warunki prawidłowego oddychania i zestaw ćwiczeń oddechowych. W kolejnym rozdziale poznajemy już ćwiczenia wspomagające oddychanie, okraszone łatwymi w odbiorze, konturowymi rycinami. Następne dwa rozdziały są poświęcone związkom oddychania z naszym umysłem i medytacją oddechową. Został też podany zwięzły instruktaż do ćwiczeń wizualizacyjnych. Nie od dziś wiadomo, że medytacja ułatwia koncentrację i odprężenie szarych komórek, co powinien chyba uzmysłowić sobie każdy człowiek. Ostatni rozdział stanowi suplement, w którym omówiono anatomię i fizjologię dróg oddechowych i rolę poszczególnych narządów w procesie oddychania oraz techniki oczyszczania dróg oddechowych i ćwiczenia wybranych grup mięśni.

Ważnym atutem poradnika jest jego narracja. Autor często zwraca się do czytelnika „per-Ty”, co według mnie bardziej przemawia, niż tekst pisany językiem naukowym, nierzadko niezrozumiałym dla niewtajemniczonego czytelnika. Dodatkowo istotnym dodatkiem jest słowniczek pojęć, umieszczony na końcu poradnika. Wyjaśniono w nim zestaw podstawowych terminów psychologicznych, co ułatwia pełny odbiór treści.

Gdy nauczymy się świadomego oddychania, lepiej poznamy swój organizm, a także zwiększymy jakość swojego życia, poprzez poprawę ogólnego stanu zdrowia. Warto zajrzeć do tej książki, gdy chcemy opanować nieprzyjemne doznania psychiczne, jak pobudzenie, lęk, panika, mętlik w głowie, trudności ze skupieniem się i koncentracją, czy wreszcie zwalczyć zmęczenie, anergię i nadmierny stres. 
Szczerze polecam publikację psychologom, psychoterapeutom, ale i pielęgniarkom, położnym i ratownikom medycznym (gdyż oni często nie wiedzą, jak postępować z pacjentem w napadzie lęku, a udzielając „psychologicznej pomocy oddechowej”, mogą znacznie osłabić jego nasilenie i zminimalizować wykorzystanie z leków anksjolitycznych). Bowiem przedstawione w poradniku techniki mogą być wykorzystywane w celach leczniczych i podczas psychoterapii, jako jej element. Ćwiczenia można indywidualnie modyfikować wedle możliwości i oczekiwań klienta.

Reasumując, poradnik Oddech w psychoterapii, jest publikacją potrzebną. Zarówno specjalistom, jak i ludziom żyjącym w ciągłym biegu, z nieco lękową naturą. Techniki, jakie poznajemy w książce, są bardzo pomocne w odzyskaniu równowago psychicznej, w stosunkowo krótkim czasie. Ja już je zaczęłam i wdrożyłam w życie – teraz pora na Ciebie!


/katrina/

Książkę można zakupić w sklepie GWP >> tutaj 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz